Dingen zien met koffie kan de hersenen al beïnvloeden
Een nieuwe studie toont aan dat alleen al het zien van iets dat mensen aan koffie herinnert, kan resulteren in een meer waakzame en aandachtige geest. Zelfs kijken naar een koffiekopje kan genoeg zijn om de geest op te vrolijken, suggereert een nieuwe studie.
Veel mensen schakelen koffie in voor een snelle opkikker, omdat het cafeïnegehalte bekend staat om zijn stimulerende karakter. Onderzoekers van de Universiteit van Toronto wilden zien of blootstelling aan items die mensen aan koffie herinneren, psychologische gevolgen had. Het antwoord is inderdaad ja.
Ook de meeste van onze vertalers drinken, net zoals veel ander kantoorpersoneel, de nodige kopjes koffie per dag. Zo blijven ze alert om goede professionele vertalingen te maken en biedt het inschenken en drinken van een kopje koffie even de mogelijkheid om de geest weer op te frissen.
Psychologische effecten
Sam Maglio, universitair hoofddocent aan de University of Toronto Scarborough’s Department of Management en de Rotman School of Management, beide in Ontario, Canada, wilden koffie en de psychologische effecten onderzoeken, mocht er iets te vinden zijn. De resultaten van de studie verschijnen in het tijdschrift Consciousness and Cognition.
“We wilden zien of er een verband was tussen koffie en opwinding, zodat we, als we mensen gewoon aan koffie-gerelateerde signalen zouden blootstellen, hun fysiologische opwinding zouden vergroten, net zoals wanneer ze koffie daadwerkelijk drinken”, legt Maglio uit.
Psychologische opwinding is een term die beschrijft, dat delen van de hersenen geactiveerd worden in een staat van alertheid en aandacht. Dit kan het gevolg zijn van vele factoren, waaronder neurotransmitters in de hersenen, emotionele toestanden of cafeïne houdende dranken, zoals koffie.
Koffie en psychologische opwinding
Dit onderzoek vond direct het psychologische effect van prikkeling, waarbij kleine signalen invloed kunnen hebben op de gedachten en het gedrag van mensen, die eraan worden blootgesteld. Concreet wilden de onderzoekers kijken hoe aan koffie gerelateerde signalen kunnen leiden tot psychologische opwinding.
Het team voerde vier afzonderlijke onderzoeken uit om te zien hoe de deelnemers reageerden op koffie en thee gerelateerde signalen. Ze ontdekten dat mensen, die blootgesteld waren aan koffie gerelateerde signalen interessante psychologische voordelen hadden. Daaronder was het denken in meer precieze termen en het gevoel dat de tijd sneller voorbij ging.
Ze gebruikten deelnemers uit Oosterse en Westerse culturen voor deze studies en ze ontdekten een verschil tussen de twee bevolkingsgroepen. De onderzoekers ontdekten dat dit effect zwakker was in mensen, die opgroeiden in Oosterse culturen, waarvan Maglio vermoedt dat het te wijten is aan het leven in een omgeving waar koffie niet zo alledaags is.
Cafeïne en koffie
Cafeïne is een natuurlijk voorkomend stimulerend middel, dat wordt aangetroffen in verschillende soorten planten. Deze planten worden gebruikt om koffie, thee en chocolade te maken. Fabrikanten kunnen ook synthetische cafeïne aan andere producten toevoegen. Het komt vaak voor in energiedranken, frisdrank en sommige soorten voedsel.
Cafeïne stimuleert het centrale zenuwstelsel, dat de energie verhoogt en ervoor zorgt dat iemand zich meer wakker en alert voelt. Consumenten van cafeïne kunnen de effecten ongeveer 4-6 uur voelen. Te veel cafeïne kan een probleem zijn, omdat dit kan resulteren in slapeloosheid, beverigheid, duizeligheid, hoofdpijn en een snel of abnormaal hartritme. Sommige mensen zijn ook gevoeliger voor de effecten en moeten voorzichtig zijn om te veel te consumeren.
Psychologie en potentiële marketinginspanningen
Koffie verpakt veel cafeïne in een klein pakketje en de effecten worden goed herkend. De drank zelf is een doordringend beeld in de westerse cultuur. Het is interessant dat het simpelweg bekijken van iets dat iemand aan koffie herinnert, mogelijk vergelijkbare psychologische effecten kan hebben als de drank zelf. “In Noord-Amerika hebben we dit beeld van een prototype leidinggevende, die zich naar een belangrijke vergadering spoedt met een drievoudige espresso in de hand,” zegt Maglio. “Er is een verband tussen het drinken van cafeïne en opwinding dat misschien niet bestaat in andere culturen.”
Dit soort onderzoek kan van invloed zijn als het gaat om het begrijpen van consumentgerelateerd gedrag en het kan marketinginspanningen in de toekomst beïnvloeden. Maglio merkt op dat ze de volgende stappen voor dit soort onderzoeken zullen inzetten op associaties, die mensen hebben met verschillende voedingsmiddelen en dranken en hoe dat hen psychologisch beïnvloedt. (Oorspronkelijk bericht: MedicalNewsToday)
Professionele vertaling
Heeft u op korte termijn een professionele vertaling nodig? Met een professionele vertaling van Aabévé kiest u voor zekerheid. Onze taalprofessionals regelen het graag voor u. Wij hebben vertalers beschikbaar voor vrijwel elke talencombinatie. Zij zorgen er voor dat elke taalbarrière, of dit nou op zakelijk of persoonlijk vlak is, verdwijnt.
Van Chinees tot Engels, van Italiaans tot Arabisch, wij kunnen elke vertaling aan. Aabévé zorgt ervoor dat uw opdracht altijd aan een gespecialiseerde vertaler wordt gekoppeld.
Bedrijven en particulieren
Wij werken zowel voor bedrijven (van zzp’er tot multinational) als particulieren. In vrijwel elk vakgebied kunnen wij u van dienst zijn. Voor vragen kunt u contact met ons opnemen via mail of telefonisch via 024-8200778 of 0485-455279. Een offerte aanvragen is altijd gratis en geheel vrijblijvend.