Hoe verovert u de Duitse markt?
Bedrijven die producten en diensten aanbieden in Nederland, kunnen al vrij snel tot de conclusie komen, dat een stap over de grens mogelijk een grote potentiële markt kan openen. Het ligt daarbij voor de hand om eerst te kijken naar onze naaste buren. Niet alleen omdat dit lekker dichtbij is, maar ook omdat we daar waarschijnlijk de meeste binding mee hebben. In een groot deel van België wordt Nederlands gesproken en Duitsland is de belangrijkste handelspartner van Nederland. We beperken ons in dit bericht even tot Duitsland. Hoe verovert u de Duitse markt?
Het is zeker niet zo, dat een product of dienst met een succesverhaal in Nederland ook in Duitsland een succes zal worden. Omgekeerd kan echter ook. Duitsers kunnen wel interesse hebben, terwijl het misschien in Nederland minder is dan verwacht. Een gedegen marktonderzoek moet dan ook altijd de eerste stap zijn. In elk geval biedt Duitsland met zo’n 80 miljoen inwoners een enorme markt.
Website vertalen
Het stroomlijnen van uw website voor de Duitse markt kan veel opleveren. Het vertalen van uw website in het Duits is natuurlijk de sleutel, maar er zijn ook andere stappen die u moet nemen. Het spreekt voor zich dat uw Duitse webpagina’s van de hoogste kwaliteit moeten zijn. Beknibbel niet op dit proces, want u kunt het maar één keer goed doen.
Soms is zelfs een vertaling van hoge kwaliteit niet voldoende, omdat er ook rekening gehouden moet worden met de gebruiken, cultuur en sociale aspecten in een ander land. Bij Aabévé Vertaalbureau zetten we daarvoor native speakers (moedertaalsprekers) in. Dit zijn ervaren en professionele vertalers, die vertalen naar hun moedertaal en uitstekend op de hoogte zijn van de genoemde aspecten.
Bij de start kunt u ervoor kiezen om niet alle pagina’s naar het Duits te laten vertalen. U kunt dan eerst testen of de website inderdaad omzet gaat genereren. In elk geval dient u wel de homepage, productpagina’s, privacyverklaring, contactpagina, referenties en veelgestelde vragen te laten vertalen. Met blogberichten kunt u nog wachten to een later tijdstip.
Online betaling
U zult uw Duitse klanten vooraf willen laten betalen en daarvoor dient u betaalmogelijkheden aan te bieden, die in Duitsland gangbaar zijn. U kunt bijvoorbeeld kiezen voor de betaalopties die in Duitsland veel worden gebruikt, zoals Klarna en Giropay. En uiteraard kunt u ook gebruik maken van internationale betaalmethoden, zoals Paypal, Mollie of Ayden.
Geloofwaardigheid/vertrouwen
Veel Duitse websites plaatsen zoveel mogelijk badges of certificeringen op hun website, omdat Duitsers daar erg gevoelig voor zijn. Voor reviews van klanten wordt vaak gebruik gemaakt van Ekomi en Trusted Shops.
Search Engine Optimalization
SEO voor uw nieuwe Duitse website moet op dezelfde manier worden gedaan als SEO in het Nederlands. Doe een gedegen zoekwoordenonderzoek en kies voor woorden, die een goede ranking kunnen opleveren. Check ook welke zoekwoorden uw Duitse concurrenten gebruiken.
Als u verwacht dat organische posities lange tijd in beslag zullen nemen, kunt u er ook voor kiezen om te starten met Google Ads. Eventueel kunt u voor de SEO een Duits bureau inschakelen.