024-82 00 778 info@aabeve.nl

Internationaal opereren met je webshop

Steeds meer webwinkeleigenaren kiezen ervoor om internationaal te gaan opereren. Hier zijn natuurlijk genoeg beweegredenen voor te bedenken. De Nederlandse markt is namelijk vrij beperkt. Wanneer je als webshopeigenaar in een niche opereert dan kan het zijn dat je product goed verkocht wordt, maar dat er in het buitenland ook vraag naar is. Met dit scenario kan internationaal opereren met je webshop interessant zijn, merkt ook Robin Buren van Opsneeuwvakantie.nl. Robin vertelt ons in dit artikel waar hij zoal tegen aanloopt met de internationalisering van zijn webshop.

Is er een markt voor mijn product?

Voordat je überhaupt begint met het ondernemen van stappen is het van belang dat je bekijkt of er vraag is naar je producten in het buitenland. ‘Tools om dit te achterhalen zijn Google Trends en de Google Keyword Planner’. Google Trends laat zien in welke periode van het jaar het zoekvolume van een bepaald zoekwoord hoog is. Het laat de zoektrends zien van de gebruikers van Google. Aan de hand van deze tool kun je dus bepalen of er gezocht wordt op bepaalde termen en of dit in bepaalde maanden van het jaar meer is dan in andere maanden. De Keyword Planner van Google geeft exacte zoekvolumes weer van gebruikers van de zoekmachine. Zo kun je de zoekvolumes uit het verleden zien en op basis hiervan beslissen of er vraag is naar je product(en). Ook kun je aan de hand van deze tool een zoekwoordanalyse doen om vervolgens SEO-geoptimaliseerde content te schrijven.

Internationaal opereren met je webshop

Nadat je bekeken hebt of er een markt is voor je product is het ook belangrijk om te gaan brainstormen naar manieren om je product te verkopen. Zo zijn hier een aantal manieren voor: Marketplaces: bijna ieder land heeft zijn eigen marketplace. Dit is een centraal platform waar allerlei producten verkocht door bedrijven. Zo hebben we in Nederland en België Bol.com en kunnen bedrijven in bijna elk land ter wereld via Amazon hun producten verhandelen. Het voordeel van marketplaces is dat je direct goed vindbaar bent, het nadeel is dat je commissie moet inleveren aan de platformen waarop je je producten verhandelt. Via Google (organisch): ook is het mogelijk om je website organisch goed vindbaar te maken. Dit kan door middel van de techniek zoekmachine optimalisatie (SEO). Je website organisch goed vindbaar maken kan door 3 factoren, namelijk goede content, goede techniek en linkbuilding. Het voordeel van SEO is dat het ‘gratis’ is, het nadeel is dat het erg lang kan duren voordat je organisch goed vindbaar bent. Adverteren: uiteraard is het ook mogelijk om te adverteren. Google biedt hier verschillende services voor aan, bijvoorbeeld Ads en Productshopping. Ook kun je adverteren op andere platformen zoals LinkedIn en Facebook. Het voordeel van adverteren is dat je op korte termijn goed vindbaar wordt, het nadeel is dat advertenties vrij veel geld kunnen kosten. Het is dus maar de vraag hoe rendabel het is om te gaan adverteren. Ook is hier vaak enige kennis voor vereist.

Aanpassingen aan mijn webshop

Internationaal opereren met je webshop vereist een aantal handelingen. ‘Je moet je webshop aanpassen naar het land waar je actief bent. Zo zul je rekening moeten houden met de favoriete betalingsmethoden van een bepaald land. Anders is de drempel voor bezoekers om af te rekenen erg hoog. Ook zul je de website volledig moeten vertalen’. Dit kun je doen via Aabévé Vertaalbureau of via speciale plugins die je kunt aanschaffen. De plugin is de goedkoopste optie, maar de vertaling is nooit vlekkeloos. Omdat Aabévé Vertaalbureau kwaliteitsgarantie verstrekt op alle vertalingen, is dat een veel betere en veiliger optie.

Leveren van producten

Tot slot zul je internationaal moeten gaan leveren. Dit blijkt een steeds grotere uitdaging want consumenten verwachten hun product één dag later al op de deurmat. Hierdoor word je dus gedwongen om je product(en) in het buitenland op te slaan. Speciale e-fulfilment bedrijven kunnen na een order jouw producten op de post doen, waardoor het pakket de volgende dag zijn eindbestemming bereikt. Wanneer je via marketplaces je product verhandelt kun je deze vaak in hun opslaglocatie opslaan tegen een kleine vergoeding. Internationaal opereren is een hele operatie, geeft Robin aan. Het is dan ook niet een beslissing die je van de een op de andere dag moet nemen. Zoek eerst uit of er een markt is voor je product. Bekijk vervolgens hoe je deze kunt gaan verhandelen en maak je webshop daarna helemaal klaar om te beginnen. Wanneer je deze stappen succesvol doorloopt, maak je jouw afzetmarkt als webshopeigenaar vele malen groter.