Beluister de tekst in Nederlands
Listen to the text in English
Sociale netwerken behoren wereldwijd tot de meest effectieve reclame- en marketingvormen. Er zijn meer dan 3 miljard sociale media-accounts actief over de hele wereld. Marketeers worden zich ook steeds meer bewust van de kracht van deze netwerken. Het is één van de minst kostbare advertentiemogelijkheden en toch is het bereik enorm. Internationale sociale media marketing in combinatie met vertalingen kan dan ook zeer effectief zijn.
Internationale sociale media marketing
Juist in tijden van crisis is het van groot belang om uw producten en diensten te blijven promoten. Maar als u minder verkoopt, zult u al snel geneigd zijn om uw marketingbudget te verlagen. Door het inzetten van sociale media marketing kunt u voor minder kosten toch een groot publiek bereiken. Een aantal van de meest succesvolle bedrijven past de aanpak van hun sociale mediasites dan aan voor hun internationale markten en ze begrijpen ook goed hoe ze hun materiaal kunnen lokaliseren voor hun doelgroep.
Door uw berichtgeving op uw sociale netwerken te laten vertalen naar de talen van landen waarin u actief bent of wilt worden, kunt u ook succesvol worden. De advertentiekosten op netwerken als Facebook, Instagram, Pinterest of Twitter zijn maar een fractie van de bedragen, die u betaalt voor een televisiecommercial.
Bij Aabévé Vertaalbureau kunnen wij ervoor zorgen, dat consumenten in andere landen altijd teksten krijgen voorgeschoteld, die op hen zijn afgestemd. Niet alleen vertaald, maar ook aangepast aan de gebruiken en de cultuur in hun land of regio. Er liggen aanzienlijke kansen om miljoenen klanten te bereiken met een reeks netwerken.
Wat u in Nederland op een sociaal netwerk plaatst, kunt u niet zomaar letterlijk vertalen en dan in een ander land ook gebruiken. U zult daar goed over moeten nadenken en zo nodig advies moeten inwinnen bij deskundigen. In andere landen kunnen bijvoorbeeld kleuren en symbolen een hele andere betekenis hebben dan in Nederland.
Internationale sociale media marketing: verschillende culturen
Kies ook een netwerk, dat past bij uw bedrijf en ambities. In de Verenigde Staten is Facebook nog steeds één van de meest betrouwbare netwerken, ondanks als schandalen en problemen in de afgelopen jaren. Ook in Groot-Brittannië is het gebruik van Facebook door adverteerders een groot succes. Consumenten reageren daar zeer positief op Facebook-advertenties. En Chinezen zullen 3x sneller dan Amerikanen beslissen om aankopen te doen als producten worden aangeprezen via reviews of opmerkingen.
Het is erg belangrijk om de sociale netwerken van uw doelmarkt goed te analyseren. Probeer ook op kleine schaal een of meer campagnes uit en evalueer daarna welke het meeste effect hebben. Het is ook handig om een zogenaamde A/B test te doen. Plaats twee gelijksoortige advertenties, maar breng kleine verschillen aan, bijvoorbeeld een andere foto of een andere tekst of andere kleuren en kijk welke het beste scoort.
Facebook claimt wereldwijd een bereik te hebben van ongeveer 23% van het totale sociale netwerkverkeer. Het is dus een netwerk waar u eigenlijk niet omheen kunt. Het grootste aantal Facebook-gebruikers (zo’n 250 miljoen) woont in India. Als u met uw producten of diensten voet aan de grond wilt krijgen in India, zal Facebook dus een vrijwel onmisbare schakel zijn.
Het is ook van vitaal belang dat bedrijven precies weten welk sociaal netwerk hun doelgroep graag gebruikt. Weet u dit niet, dan krijgt u te maken met een verspilling van de kosten voor advertenties op het verkeerde sociale medianetwerk.
Vertaling
Sociale mediagebruikers zullen alleen interesse voor uw producten of diensten tonen, als ze uw promoties in hun eigen taal kunnen lezen. Is dit niet het geval, dan beginnen ze er niet eens aan. Uit onderzoek is gebleken dat ruim 80% van de gebruikers geneigd is om een artikel aan te schaffen als de promotie in de eigen taal is opgesteld.
Een product kan alle potentie hebben om ook in een ander land succesvol te worden, maar als u dat in bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk zou promoten in het Nederlands, weet u van tevoren al, dat dit zal uitdraaien op een grote mislukking en teleurstelling.
Wereldwijd succes
Door uw sociale berichten in de doeltaal te publiceren, wordt de basis gelegd voor wereldwijd succes. Tenminste als u ook de moeite neemt om te zorgen voor uitstekende vertalingen en u zich er niet toe laat verleiden om de teksten even door een vertaaltool te halen. We merkten het al eerder op, het gaat niet alleen om vertalen, maar ook om lokalisatie, oftewel het aanvoelen wat de consumenten in het buitenland op prijs stellen.
En daarvoor zetten wij dan ook altijd “native speakers” (moedertaalsprekers) in. Ze kennen de taal, de cultuur en de gebruiken als geen ander en zorgen ervoor, dat de boodschap “aankomt”. Lokalisatie is een kunst, maar als u ervoor kiest om het goed te doen door het inschakelen van Aabévé Vertaalbureau, bouwt u vertrouwen op bij uw doelgroep en bent u goed op weg naar succes in internationale markten.
Facebook voert miljarden eigen vertalingen uit, maar de kwaliteit van de vertalingen kan niet tippen aan die een professioneel vertaalbureau, zoals Aabévé. Door het inzetten van online of offline vertaaltools neemt u enorme risico’s, die ertoe kunnen leiden dat de lancering van een product in een ander land volledig de mist ingaat.
Vrijblijvende offerte
Wilt u precies weten wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op. Een vrijblijvende offerte aanvragen kan via onze aanvraagmodule of door ons een mail te sturen met de talencombinatie, het soort document en het aantal woorden. Nog makkelijker is het om het document direct toe te voegen. Dan weten wij precies welke vertaler wij hiervoor kunnen selecteren en kunnen wij ook het aantal woorden voor u analyseren. U ontvangt daarna onze offerte en levertijd binnen 30 minuten.