Tel. 024-8200778
Aabévé Vertaalbureau
  • Vertalen
  • Duits
  • Engels
  • Frans
  • Italiaans
  • Spaans
  • Alle talen
  • Offerte
  • Referenties
  • Actueel
  • Inhoud
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu
U bevindt zich hier: Home1 / Blog2 / YouTube past algoritme voor aanbeveling aan
  • YouTube past algoritme voor aanbeveling aan

    YouTube past algoritme voor aanbeveling aan

YouTube past algoritme voor aanbeveling aan

Ongetwijfeld kent u het wel: u kijkt een video op YouTube en als die is afgelopen, dan begint er automatisch een nieuwe video af te spelen of krijgt u een scherm te zien waar u een andere video kunt kiezen. En die filmpjes hebben op de een of andere manier altijd een relatie met de video, die u zelf had uitgezocht.

Waarom is dit? De reden is heel simpel: YouTube wil u zo lang mogelijk op haar platform houden en hoe langer u kijkt, des te meer advertenties kunnen er worden getoond. Het systeem, dat dit allemaal regelt, wordt het aanbevelingsalgoritme genoemd. Een zeer ingewikkelde berekening om de filmpjes te selecteren, die passen bij hetgeen u zelf al had uitgezocht.

YouTube heeft nu aangekondigd, dat dit algoritme wordt aangepast. YouTube heeft dit besloten om daarmee te voorkomen, dat er op deze manier valse informatie en nepnieuws wordt verspreid. Het grootste videoplatform ter wereld heeft de laatste tijd te maken gehad met diverse problemen, die ontstonden als bezoekers een video bekeken en na afloop werden geconfronteerd met een zogenaamde gerelateerde video, die nepnieuws bleek te bevatten of haat zaaide.

YouTube heeft aangekondigd nader onderzoek te willen doen om de verspreiding van dit soort video’s te verminderen of helemaal te voorkomen. Dergelijke video’s zijn overigens in strijd met de regels, die YouTube hanteert bij het uploaden van een video.

YouTube heeft veel kritiek gekregen van gebruikers, omdat ze na het bekijken van een legitieme video worden doorgeleid naar video’s met valse content.

Discussie

Het momenteel door YouTube gehanteerde systeem is al veel langer onderwerp van discussie. Voorheen kon iemand, die een video op YouTube plaatste, zelf aangeven of gerelateerde video’s na afloop wel of niet gewenst waren. Sinds eind vorig jaar is dit echter niet meer mogelijk, omdat YouTube de commerciële belangen voorop stelde.

Met name voor bedrijven is het zeer schadelijk als hun eigen video plotseling wordt gevolgd door een video van een concurrent. Inmiddels zijn er voor WordPress (het wereldwijd zeer veel gebruikte open source systeem om websites te bouwen) plugins beschikbaar om ervoor te zorgen, dat gerelateerde video’s van dezelfde eigenaar zijn.

Dit is o.a. te zien op onze website. Als u daar een video bekijkt, dan staan in de aanbeveling na afloop andere video’s van Aabévé Vertaalbureau.  Op deze manier wordt voorkomen, dat er op je eigen website opeens een video van een concurrent verschijnt.
Onderstaand ziet u twee video’s waarmee u dit kunt uitproberen.

Aanpassing algoritme

De aanpassing van het algoritme zal zeker een half jaar in beslag nemen en zal zich in eerste instantie alleen nog maar richten op Engelstalige video’s, zodat het probleem voor video’s in andere talen nog steeds blijft bestaan.

YouTube benadrukt dat geen enkele video zal worden verwijderd. Ze zullen nog steeds vindbaar zijn voor mensen, die ernaar zoeken of zich abonneren op samenzweringsgerichte kanalen.

YouTube verwacht dat de aanpassing een evenwicht vindt tussen het onderhouden van een platform voor vrije meningsuiting en het waarmaken van de verantwoordelijkheid jegens gebruikers.

Vrijheid van meningsuiting

YouTube, dat van oudsher veel aandacht heeft besteed aan vrijheid van meningsuiting, verbiedt geen complottheorieën of andere vormen van valse informatie. Het bedrijf verbiedt haatspraak, maar omschrijft het enigszins eng als een video geweld of haat tegen kwetsbare groepen bevordert.

Pleitbezorgers zeggen dat dit beleid niet ver genoeg gaat om te voorkomen dat mensen worden blootgesteld aan misleidende informatie. Bovendien zou de eigen software van het bedrijf mensen vaak naar de politieke marge duwen door hen extremistische inhoud te geven die ze niet zochten.

Aanbevelingsfunctie

De aanbevelingsfunctie van YouTube suggereert nieuwe video’s voor gebruikers op basis van de video’s die ze eerder hebben bekeken. Het algoritme houdt rekening met ‘kijktijd’ – of de hoeveelheid tijd die mensen besteden aan het kijken van een video – en het aantal weergaven als factoren bij de beslissing om een ​​stuk inhoud te suggereren.

Als een video vaak tot het einde wordt bekeken, herkent de software van het bedrijf mogelijk dat het een video van hoge kwaliteit was en begint deze automatisch te promoten bij anderen. Sinds 2016 heeft YouTube ook de tevredenheid, sympathieën, antipathieën en andere statistieken verwerkt in zijn aanbevelingssystemen.

Maar van een reguliere video neemt het algoritme vaak een scherpe wending om extremistische ideeën te suggereren. De Washington Post meldde in december dat YouTube haatdragende en samenzweerderige video’s blijft aanbevelen, die racistische en antisemitische inhoud bevatten.

Software

Meer recentelijk heeft YouTube software ontwikkeld om te voorkomen dat samenzweringstheorieën viraal worden tijdens nieuwsevenementen. In de nasleep van een schietincident op een school in de Verenigde Staten, stak een complottheorie de kop op, die beweerde dat een tiener die de schietpartij op school had overleefd, een ‘crisisacteur’ was. Dit werd het populairste artikel op YouTube. In de dagen na het bloedbad in Las Vegas in oktober 2017 verzamelden video’s, die beweerden dat de opnamen waren geënsceneerd, miljoenen reacties.

Zes maanden geleden begon YouTube menselijke beoordelaars te werven, die werden gevraagd om inhoud te beoordelen op basis van een reeks richtlijnen. Het bedrijf nam vervolgens de feedback van de beoordelaars over en gebruikte het om algoritmen te trainen die de aanbevelingen moeten genereren.

Vertaalbureau

Wilt u een video plaatsen op uw eigen website en/of op YouTube en deze laten vertalen? Mail ons de tekst en wij verzorgen een uitstekende vertaling voor de ondertiteling of een voice-over. Wilt u eerst meer informatie, dan kunt u het contactformulier invullen of telefonisch contact opnemen via 024-8200778 of 0485-455279. Wij helpen u graag.

Wellicht ook interessant

Het einde van Windows 7 nadert

Nepnieuws ook in gezondheidsartikelen

Twitter verwijdert duizenden accounts

OFFERTE AANVRAGEN

    Beëdigde vertaling?
    JaNee

    Klantenwaardering

    Trustpilot

    Recente berichten

    • meer omzet uit uw websiteMeer omzet uit uw webshop19 januari 2021 - 08:54
    • Vreemde talen in de Verenigde StatenVreemde talen in de Verenigde Staten12 januari 2021 - 09:05
    • snelheid van een vertaalde websiteSnelheid van een (vertaalde) website5 januari 2021 - 12:34
    • Engelse vertaling vacatures standaardEngelse vertaling vacatures standaard28 december 2020 - 14:06
    • Marketingboost voor bedrijvenMarketingboost voor bedrijven23 december 2020 - 15:57

    Alle berichten

    • Blog
    • Actueel
    • Blogarchief 2020
    • Blogarchief 2019
    • Blogarchief 2018
    • Blogarchief 2017
    https://www.aabeve.nl/wp-content/uploads/2020/10/Aabeve-widget.mp4

    Contact

    NEDERLAND:
    Arubaweg 14
    5451 GM Mill
    Tel. 024-8200778
    Contact via e-mail

    ​​BELGIË:
    www.aabeve.be
    Tel. 0800-231 10
    (gratis vanuit België)
    Contact via e-mail

    Geopend:
    ma. t/m vr.
    08.30-17.00 uur
    Gesloten:
    za. en zo.,
    erkende feestdagen.

    Vertalen

    Alle talen
    Arabisch
    Chinees
    Deens
    Duits
    Engels
    Frans
    Grieks
    Italiaans
    Noors
    Pools
    Portugees
    Russisch
    Spaans
    Zweeds
    Enzovoort

    Overig

    Colofon
    Cookies
    Disclaimer
    Kennisbank
    Over Aabévé
    Tolken
    Veelgestelde vragen
    VB Breda
    VB Eindhoven
    VB Nijmegen
    VB Zwolle
    Voorwaarden

    © Copyright Aabévé Vertaalbureau 2021
    • Twitter
    • Facebook
    • Youtube
    • LinkedIn
    • Tumblr
    • Pinterest
    Scroll naar bovenzijde
    Wij gebruiken cookies op onze website om de beste gebruikerservaring te bieden. Door te klikken op “Accepteren”, gaat u hiermee akkoord.
    Cookie settingsAccepteren
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Noodzakelijk
    Altijd ingeschakeld

    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

    Niet-noodzakelijk

    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.