Als u de verkoop van uw producten op de internationale markt wilt vergroten, moet uw website worden vertaald in de talen van de markten waarin u actief bent. Dit kan de bekendheid van uw website vergroten, als mensen zoeken naar de artikelen die u in vreemde talen levert. Dit is ook van groot belang voor de zoekmachine optimalisatie voor de website.
Alleen het vertalen van uw e-commerce systeem in de moedertaal van uw potentiële klanten, zal u echter niet naar de top van zoekmachine-posities brengen. U zult daarvoor nog de handen uit de mouwen moeten (laten) steken om in de ranking van o.a. Google en Bing op de 1e pagina te komen.
Zoekmachine optimalisatie voor website
Om verkopen te realiseren, moet uw website bezoekers trekken. Dit moet bij voorkeur een verscheidenheid aan personen zijn, die uw website regelmatig bezoeken. Hoe meer bezoekers uw website aantrekt, hoe waarschijnlijker het is dat u daar inkomsten uit zult verwerven.
Om bezoekers naar uw site te trekken, kunt u betalen voor advertenties (bijvoorbeeld Google Ads) om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te verschijnen. Daarvoor zult u echter een aanzienlijk budget moeten uittrekken. Het is namelijk een systeem waarbij de hoogste bieder de hoogste posities krijgt. En elke keer als er op zo’n link wordt geklikt, rinkelt de kassa bij Google.
Organisch verkeer
Een andere optie is om te kiezen voor het zogenaamde organische verkeer. Dat zijn de zoekresultaten, die worden getoond, zonder dat daarvoor betaald moet worden. Daarvoor is een zoekmachine optimalisatie (SEO) noodzakelijk. In dit geval ontdekken bezoekers u wanneer zij zoeken op een bepaald zoekwoord.
Een particulier die voor zijn of haar kind een fiets wil aanschaffen, kan in Google “kinderfiets” intypen en tussen de resultaten uw website zien. Als ze op uw link klikken komen ze op uw website terecht. Echter, de algemene stelling is, dat de meeste mensen niet verder kijken dan pagina 1. Met andere woorden: “Op pagina twee telt u niet meer mee”. En gezien de gigantische omvang van het internetverkeer is het wel duidelijk dat het overgrote deel van de websites niet op pagina 1 te vinden zal zijn.
Wat omvat zoekmachine optimalisatie?
Wanneer u de inhoud voor uw website schrijft, moet u bepaalde zoekwoorden gebruiken die consumenten waarschijnlijk zullen invoeren bij het zoeken naar producten of diensten, die u op de markt brengt. Daarbij wordt steeds vaker gekeken naar langere zoektermen.
Bezoekers zijn tegenwoordig veel meer geneigd om bijvoorbeeld in te typen: “wat is de goedkoopste kinderfiets” dan alleen maar “kinderfiets”. Uit onderzoek is gebleken dat 70% van de mensen lange zoektermen gebruikt. Zorg ervoor dat u voldoende onderzoek doet naar de zoektermen, die relevant zijn voor uw bedrijf. De sleutelwoorden die u kiest, helpen de zoekmachine op internet om uw service te vinden en te koppelen aan uw website.
Zoektermen
Wanneer u uw zoektermen genereert, moet u deze gebruiken in uw product- en dienstenomschrijvingen. Omdat ze een potentiële klant helpen een beslissing te nemen of ze uw product zullen kopen of niet, zijn productenoverzichten van cruciaal belang.
Daarnaast moet u ervoor zorgen, dat al deze zoektermen ook worden vertaald naar de talen van landen waar u actief bent of wilt worden. Als u foto’s van producten gebruikt is het handig om de productomschrijvingen niet op de foto te plaatsen, maar bijvoorbeeld ernaast of eronder. Datzelfde kunt u dan doen met de vertalingen.
Zoekmachineoptimalisatie hoeft u niet zelf te doen, maar kunt u ook uitbesteden aan daarvoor gespecialiseerde bedrijven. Afhankelijk van de omvang van uw website dient u echter wel rekening te houden met behoorlijke kosten om dit op te zetten en te onderhouden.